wtorek, 27 czerwca 2017

Wiatrołap - czy może mieć jakieś wady?

Prawdopodobnie jedynie wówczas, kiedy jest źle urządzony, same jego posiadanie ma raczej jedynie zalety. Przedsionki to najczęściej niewielkie pomieszczenia znajdujące się zaraz przy drzwiach wejściowych. Warto zadbać o dobre zagospodarowanie tego pomieszczania, ponieważ ma on decydujący wpływ na pierwsze wrażenie naszego domu, po przekroczeniu progu u drzwi wejściowych.
źródło


Funkcje jakie pełni wiatrołap 

to przede wszystkim zatrzymywanie zimnego powietrza, które przedostawałoby się bezpośrednio do domu. To niesie ze sobą także korzyści w postaci zmniejszenia kosztów ogrzewania. Taka przedsień zapobiega także pojawianiu się w domu przeciągu, ale również dostawaniem się brudów w postaci piasku, wody czy błota na naszej odzieży i obuwiu do wnętrza. Wszystko zostaje w tej małej kanciapce, co upraszcza gospodyni sprzątanie.

Nie rezygnujmy więc z posiadania wiatrołapów, a zachęcam do poświęcania mu nawet większej uwagi. Często są to pomieszczenia niewielkie, a nawet ciemne bez okien, co raczej przenosi się na złe odczucia po wejściu do domu. Jeśli jesteś na etapie projektowania lub planowania, przemyśl wersję sieni wraz z oknami oraz dodatkowe funkcje jakie może pełnić to miejsce.

Tutaj dobrze będzie zagospodarować szafę na odzież wierzchnią i obuwie, wieszak lub parasolnik. Dobrze sprawdzi się odpowiednia przestrzeń na częściej używany sprzęt, głównie dziecięcy typu wózek czy rowerek. Podczas ubierania butów dobrze sprawdza się też ławeczka lub taboret. Można także urządzić większy przedsionek lub dostawioną z zewnątrz oranżeryjną werandę, patio, albo ganek z kilkoma oknami, gdzie zaaranżujemy małe miejsce relaksu w postaci foteli i stolika.

Warto także przemyśleć ogrzewanie przedsionka, które zwłaszcza zimą pozwoli nam ściągnąć kurtki i buty w komfortowych warunkach, a następnie ubrać je niewyziębione. Wiatrołap może też być dobrym połączeniem nie tylko z głównym korytarzem w domu, ale także z garażem lub kotłownią.


Czy wiatrołap może mieć jakieś wady? 

Głównie może nieść negatywne pierwsze wrażanie, gdyż często skupiamy się na urządzaniu pozostałej części domu, bagatelizując te niewielkie pomieszczenie. Tymczasem w przedsionku narasta warstwa pozawieszanych kurtek, ilości butów, tworzy się bałagan w postaci przeróżnych niepotrzebnych przedmiotów, które nie odnajdują tutaj swojego idealnego miejsca.

Warto zadbać w tym miejscu o wieszaki, bądź szafę, a także o lustro. Umieśćmy także jeden przedmiot, który skupi naszą uwagę, odwróci ją od ewentualnego bałaganu - może to być ładny stolik, bądź ozdobna rama lustra, dywanik albo lampa na przykład podłogowa lub ustawiona na stoliku. Dobrze w wiatrołapie prezentują się wszelkie kwiaty, a praktyczny może okazać się zegar.
Kiedy wiatrołap jest zbyt mały i nie mamy możliwości jego aranżacji, w podobny sposób można urządzać hole / sienie / korytarze / przedpokoje, czyli pomieszczenia znajdujące się tuż za nim. Wówczas to one przejmują odpowiedzialność za pierwsze wrażenie, bo wciąż "przyjmują gości". W mieszkaniach będą to przedpokoje, choć warto zwrócić także uwagę na klatki schodowe, a głównie zadbać o porządek na nich.





Jak macie urządzone swoje przedsionki lub przedpokoje?

Pozdrawiam,
Patrycja


15 komentarzy:

  1. Też chciałabym mieć duży wiatrołap. Niestety nie mam go wcale. Mam mały przedpokój - żółty z tapetą w ptaszki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz urządzić przedpokój na wzór wiatrołapu - jeśli się da - pokombinuj. Chociaż jak dla mnie tapeta w ptaszki brzmi bardzo ciekawie :) Lubię motyw ptaków!

      Usuń
  2. Jak? Nieciekawie.. Właśnie szukam pomysłu na zmianę na ścianach - nie wiem, czym je wyłożyć. Ogólnie, to mój przedsionek ma sufit w skos i jest długi i wąski. Plusem są dwa okna,pod którymi mamy szafkę na buty dł. ok 4 metrów.., do tego komoda, lustro, grzejnik i wieszak na ścianie. Nie ma WOW! a właśnie tego chcę :D:D

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajne inspiracje :)
    Jak dla mnie to taki wiatrołap to fajna rzecz.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mój wiatrołapek jest mały i bez okna, szyba w drzwiach nie jest wystarczającym źródłem światła :( Miało być okienko, ale podczas budowy dałam się przekonać majstrom, że jest zbędne...No cóż...
    Wiatrołapy na Twoich zdjęciach robią wrażenie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tymi majstrami to tak jest... nigdy nie wiadomo kiedy dobrze doradzają ;/

      Usuń
  5. Nisamowite inspiracje :)
    Fajnie, że mozna tak wykorzystać wolne miejsce i stworzyć cos naprawdę fajnego.
    Ja mam długi i wąski korytarz, więc tylko wiszą ramki ze zdjęciami bo jakbym wstawiła jakieś szafy bądź szafeczki to niestety nie byłoby przejścia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie podobnie - wąski przedpokój, są więc obrazki. Zawsze też można położyć ciekawy dywanik lub zawiesić fajna lampę :)

      Usuń
  6. Bardzo fajny i inspirujący post przygotowałaś !
    Ja nie mam wiatrołapu, tylko typowy korytarz. Ale w domu prywatny wiatrołap przydaje się bardzo. Twoje inspiracje są tego najlepszym dowodem.
    Pozdrawiam ciepło !

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie słyszałam takiego określenia na przedpokój - wiatrołap :) A że przedpokój jest najwazniejszy pomieszczeniem w domu to pamiętam z książek o feng shui:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiatrołapy to raczej w domach, a przy mieszkaniach to raczej klatki schodowe. Określeń na te wszystkie pomieszczenia jest wiele. Mogą być także korytarzem lub po prostu sienią. Niemal zawsze jednak pierwsza izba za drzwiami wejściowymi to ta, która odpowiada za wyłapywanie wiatrów.

      Usuń
  8. Hmm te które pokazałaś są fantastyczne!
    Podobają mi się zwłaszcza te z białymi meblami - od razu jest jasno i przyjemnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi się najbardziej spodobały charakterne drzwi :) No i okna obowiązkowo! :)

      Usuń
  9. Inspiracje mega!! Wszystko mi się podoba. Ja mam coś podobnego, to chyba wiatrołap. Wchodzi się do mieszkania z parteru, z boku mały kącik na umieszczenie butów, a po prawej schody na piętro do domu. Jak to urządzić, żeby było i ładnie i funkcjonalnie to pojęcia nie mam. Temat trudny.

    OdpowiedzUsuń
  10. I znów bajeczne inspiracje! Zapisuję! Na przyszłość, kiedy będziemy zmieniać i dostosowywać wiatrołap do naszych potrzeb.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...