niedziela, 23 kwietnia 2017

Coś więcej o ciemnych wnętrzach - kilka zasad i podpowiedzi

Ostatnimi czasy nastała moda na jasne, głównie skandynawskie wnętrza, aż wręcz przesiąknięte jedynie szpitalną bielą. Później przyszedł czas na kolor, ale częściej stosowany w dodatkach, niż w postaci umeblowania. Za to ostatnio zaczynają wyłaniać się także na światło dzienne wnętrza ciemne... Czy utrwalą się w naszej architekturze wnętrzarskiej? Polskiej? Żyjemy przecież w klimacie, gdzie czasami potrafi być buro i pochmurno przez kilka dni z rzędu niezależnie od pory roku. To bardzo źle wpływa na nasz nastrój. Jak najwięcej naturalnego światła we wnętrzach może zdziała pozytywne cuda. Czy zapewniając dostęp promieni słonecznych do wnętrz, możemy sobie pozwolić na wnętrza w ciemnych odcieniach? Dla kogo ciemne wnętrza? Jakie są ich zalety?





Urządzając ciemne wnętrze, nie oznacza to, że należy malować od razu wszystkie ściany na czarno, stosować ciemną kolorystykę podłogi, umeblowania i tak dalej. W aranżowaniu należy zachować odpowiedni umiar i można zastosować na przykład ciemną barwę farby / tapetę tylko na jednaj ścianie, można zastosować umeblowanie w ciemnych barwach zostając przy jasnych ścianach i podłogach, ale można też faktycznie zaszaleć i zrobić wszystko na ciemno, nawet sufity... Możliwości jest wiele, bo czasami wystarczą ciemne drzwi i futryny, by całkowicie odmienić pomieszczenie. Aby jednak ciemny pokój nie stracił swojego piękna postaraj się zachować kilka zasad:


  • Ciemne wnętrza mogą nadać luksusu i elegancji, staraj się więc nie łączyć ich z tandetnymi dekoracjami, a zastosuj bogato wyglądające przedmioty.
  • W ciemnych wnętrzach wystawności dodaje wszelka sztukateria ścienna i sufitowa.
  • Nie zapominaj o kolorach. Świetnie współgrają z ciemnymi barwami (tak jak i z jasnymi).
  • Zbyt mało życia w ciemnym pokoju? Nie zapominaj o pozytywnych wartościach żywych roślin. Żywa zieleń zawsze dobrze się prezentuje.
  • Unikaj ciemnych wnętrz w pomieszczeniach usytuowanych po stronie północnej i z małym dostępem światła dziennego - także tych, gdzie dostęp światła jest ograniczony przez znajdujące się za oknem na przykład drzewo lub inny budynek.
  • Ciemne wnętrza absolutnie nie oznaczają, że ma być to kolor czarny. Pomyśl o granatach, zieleni, szarości albo i fioletach.
  • Ciemne kolory zmniejszają optycznie powierzchnie. Mogą znacznie przytłoczyć zwłaszcza małe pomieszczenia. Zwróć uwagę na to by w pokoju znajdowało się coś co je optycznie też powiększy, im większe gabarytowo i ilościowo przedmioty tym gorzej dla pomieszczenia.
  • Ciemne barwy pochłaniają światło, co może mieć wpływ na nasz nastrój, pogarszając go.
  • W ciemnych pomieszczeniach dobrze sprawdzą się złote dodatki.
  • Ciemne wnętrza wydają się być bardziej zadziorne i mieć mocny charakter, może to też oznaczać, że szybciej nam się znudzą.



Czarno na białym:
źródło
Z odrobiną koloru:
źródło

Czarne meble:
Według mnie najlepsze są te bardzo kolorowe:
źródło
Granatowo:
źródło
A może tylko drzwi?
źródło
W tym roku znacząco rządzi zieleń:
źródło



A więcej wnętrz z barwami granatu i ciemnej zieleni możecie podejrzeć na moim pinterście TUTAJ.

Jak Wam się podobają ciemne wnętrza? Ulegacie modzie?
Zaprezentowałam kilka bardzo odważnych wersji, ale oczywiście może być dużo bardziej skromnie.  


Pozdrawiam,
Patrycja


22 komentarze:

  1. Piękne wnętrza. Bardzo mi się podobają, ale pozostaję przy moich szarościach:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie wnętrza mają swój urok i wdzięk i zdecydowanie lepiej prezentują się w dużych wiejskich domach niż w małych mieszkaniach w bloku. Jakoś sobie nie wyobrażam takich kolorów na naszych czterdziestu metrach...Ale powiem CI, że kiedyś za panieńskich czasów pomalowałam mój pokój na mocny fiolet. Wyszedł dość ciemny ale pokój jest duży i od południowej strony. Poza tym ma biały sufit i drzwi i dużo kwiatów. Do dziś bardzo mi się podoba ten pokój i dobrze się w nim czuję ale niektórzy mnie krytykowali za ten pomysł:)I faktem jest, że w bure, szare dni jest w nim zdecydowanie mniej światła niż w innych pomieszczeniach. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U moich rodziców, którzy mieszkają właśnie w bloku, też jest jedna ciemna ściana i nie wygląda to źle, podoba mi się chociaż przedstawia całkiem inny styl niż pokazałam w poście. Ważne jest też to co znajduje się w pokoju, bo jak jest zagracony to z automatu będzie wydawał się mniejszy.

      Usuń
  3. Propozycje piękne, niebieskie drzwi odlotowe. Osobiście mogłabym mieszkać z jedną ciemną ścianą, mimo wszystko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bym spróbowała takiego rozwiązania :)

      Usuń
  4. Generalnie wolę jasne wnętrza, ale te ciemne są bardzo intrygujące :)
    Drzwi na przedostatnim zdjęciu są rewelacyjne.
    Pozdrawiam wiosennie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetne aranżacje, ja uwielbiam ciemne pomieszczenia - sama mam w salonie czarną ścianę i kocham ją!! ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością nadaje charakteru całości :)

      Usuń
  6. Lubie połączenie black & white, jest nieśmiertelne i zawsze będzie na czasie. Granat też ostatnio bardzo polubiłam. W tym roku jest bardzo trendy.
    Pozdrawiam ciepło !

    OdpowiedzUsuń
  7. A mnie kusi jedna taka ściana w odważnym kolorze w moim mieszkaniu. Ta czerń i granat są piękne. Chętnie bym pomalowała coś w tym kolorze, gorzej będzie przekonać do tego męża :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tymi mężami to zawsze jakieś problemy ;)

      Usuń
  8. Podobają mi się takie wnętrza - bardzo :) Szczególnie z tak wielkimi oknami :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wnętrza, które prezentujesz są ładnie zaaranżowane, ich ciemne elementy w ogóle nie przytłaczają. Jakiś czas temu zmieniałam meble w pokoju syna(ze starych "wyrósł") Nie było łatwo...Polscy producenci lubują się w skandynawskim stylu, wszystkie młodzieżowe zestawy rozbielone na maksa :) mnie trochę już ten styl się opatrzył. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na ciemne meble z zestawu INDIGO z forte. Nie powiem miałam obawy, pokój nie jest duży, bałam się, że będzie ponuro, ale nie jest źle :) syn twierdzi, że jest jak w gabinecie u prezesa :))) Uściski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamo prezesa - gratuluję dobrej aranżacji! :)

      Usuń
  10. Wolę jasne wnętrza, brak naturalnego światła bardzo mnie przytłacza. Wnętrza z dużymi oknami nie są tak fajne jak się wydaje. Mam takie okna i bardzo trzeba się gimnastykować podczas mycia...

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Duże okna w szczególności takie ze szprosami to cos co mi się bardzo marzy. Ale fakt, często coś co ładne ma wady w postaci użytkowania...

      Usuń
  11. Zawsze podobały mi się ciemne sypialnie. Wydaje mi się, że ciemna kolorystyka sprawia wrażenie przytulności i zaciszności. Jest to jednak odważna decyzja, bo jeśli się nie sprawdzi to trudno to potem "odkręcić". A urządzenie takiego wnętrza to też wyzwanie i tak jak piszesz trzeba użyć dodatków naprawdę dobrej jakości i z wielkim wyczuciem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ciemne kolory wymagają odpowiedniej organizacji i przygotowania :)

      Usuń
  12. Ja bardziej preferuje jasne kolory, choć salon mam czarno biały i mi się podoba :)
    Ładne wnętrza.

    OdpowiedzUsuń
  13. jeśli ciemno, to naprawdę tylko w formie akcentu...inaczej to będzie tak, jak piszesz za buro...pogoda zbyt często nas nie rozpieszcza, dlatego jednak preferuje jasne wnętrza

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja zdecydowanie lepiej się czuję w jasnych, białych wnętrzach...
    Zdjęcia ciemnych mi się podobają - ale nie wiem jak bym się tam czuła...

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...